Sommerkonsert med Den norske Studentersangforening og Tórshavnar Mannskór
jun.
12.

Sommerkonsert med Den norske Studentersangforening og Tórshavnar Mannskór

Vi har gleden av å invitere til en storslått konsert med Den norske Studentersangforening og Torshavn mannskor, hele veien fra Færøyene! Det er en stor ære å ha dem på besøk, og vi ser frem til å dele denne konserten med dem og dere.

I Majorstua kirke blir det en uforglemmelig musikkopplevelse med et variert repertoar som vil glede enhver. Vi vil blant annet fremføre verker av Agathe Backer Grøndahl, nasjonalromantikk, en samisk joik, og en helt ny pop-medley! Kveldens program består av både individuelle og fellesnumre som vil vise frem det beste av begge foreningene.

Dette er en unik mulighet til å oppleve mangfoldet og rikdommen i nordisk kortradisjon. Vi håper å se dere der for en uforglemmelig musikalsk opplevelse!

Dirigent for Den norske Studentersangforening:

Marit Tøndel Bodsberg Weyde er en av landets ledende dirigenter. Hun har vært Studentersangforeningens dirigent siden 2016. Marit underviser i dirigering ved Norges Musikkhøgskole, og er sjefdirigent for Kilden Vokalensemble i Kristiansand. Hun er også dirigent og kunstnerisk leder for Kvindelige Studenters Sangforening (KSS).

Marit har jobbet med flere av Norges fremste kor og orkestre. Som dirigent, fløytist og kirkemusiker har hun bygget opp et bredt kunnskapsfelt, og med sitt energiske vesen og musikalske dedikasjon er hun ikke bare en populær dirigent, men også en inspirerende pedagog og ettertraktet seminarleder.

Hun har også mottatt flere dirigentpriser, både i Europa og hjemme i Norge. Marit har signert på en rekke innspillinger både som dirigent og kunstnerisk leder. Hennes mest nylige innspillinger inkluderer Magnificat (Ellen Andrea Wang, LAWO Classics, 2023) og I signet juletid (LAWO Classics, 2023).

Tórshavnar Mansskór (Torshavns Mannskor)

ble grunnlagt i 1986 av dirigenten og komponisten Bjarni Restorff.
Koret har vært svært aktivt i alle år og har i tillegg til årlige vår- og julekonserter også sunget på ulike arrangementer rundt 30-40 ganger i året.

Utenlandsreiser er det også blitt en del av, og koret har siden sin første reise til Island i 1993 også besøkt Wales, England, Skottland, Shetland, Cornwall, Danmark, Østerrike, Russland samt Estland, Latvia og Litauen.
På denne turneen til København, Oslo, Stockholm og Uppsala blir Tórshavnar Mansskór dirigert  av Jón Festirstein, utdannet fiolinist ved Musikkonservatoriet i København, Sámal Matras Kristiansen, komponist og bass-solist, utdannet i samfunnsfag og Hanus Joensen, utdannet lærer og mangeårig dirigent for flere kor på Færøyene.

Korets program inneholder musikk av færøyske, nordiske og internasjonale komponister, både nasjonalromantikk, religiøse verk og humoristiske komposisjoner.

Vis arrangement →